کاروانسرا ها یکی از جذاب ترین مکان هایی هستند که یادگاری از یک پادشاه و حکومت آن  زمان می باشند. کاروانسراها با رونق فراوان، مکانی برای آسایش مسافرانی بوده اند که از راه دور و با سختی فراوان به آن جا می رسیدند و در کاروانسرا بارشان را بر زمین می گذاشتند، نفسی تازه می کردند و اسب و چارپایان شان را غذا می دادند. در حال حاضر مهمان خانه های تاریخی فراوانی وجود دارد که از روزگاران گذشته برجای مانده اند و بعضی از آن ها تبدیل به هتل های سنتی شده اند که یادآور سبک زندگی سنتی و کهن ایران است.

کاروانسراهای ایران یکی از دیدنی ترین مکان هایی هستند که می توانید از آن ها بازدید کنید و از زیبایی هنر و معماری و تاریخ آن لذت ببرید. این کاروانسرا از ارزشمند ترین بناهای بر جای مانده از دوره صفوی است که در روزگار شاه سلیمان صفوی بنا شد. کاروانسرای صفوی بیستون اکنون به عنوان هتل لاله بیستون، میزبان گردشگران و مسافران است. در ادامه مطالب همراه ما باشید و با دنبال کردن مجله مستر بلیط از تمام آن چه را که دوست دارید در مورد کاروانسرای صفوی بدانید آگاه شوید.

کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه | دیدنی های کرمانشاه

تاریخچه کاروانسرای صفوی

در دوره صفوی برای گسترش ارتباطات با کشورهای‏ اروپایی و رونق تجارت و پیشرفت های اقتصادی، اهمیت زیادی به راه ‏ها و تأسیسات مربوط به آن ها داده می شد. کاروانسرای صفوی یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد مجموعه ثبت جهانی شده بیستون در استان کرمانشاه است. این کاروانسرا با مساحتی بیشتر از 6000 متر مربع، به فرم چهار ایوانی و به سبک کاروانسراهای دوره صفوی ساخته شده است. بانی اولیه این بنا نا مشخص است، اما احداث آن احتمالاً به فرمان شاه عباس اول صفوی آغاز و بنا بر کتیبه موجود در سر در بنا به اهتمام شیخ علی خان زنگنه، صدراعظم شاه سلیمان صفوی به پایان رسیده است.

احتمالا این کاروانسرا در زمان ناصرالدین شاه قاجار مرمت شده است. در دوره پهلوی به دلیل مورد استفاده قرار نگرفتن کاروانسرا، از این بنا به عنوان انبار غله استفاده گردید. مدتی این بنا مورد استفاده خانواده های بی بضاعت بیستون قرار گرفت. همچنین در سال های بعد از انقلاب اسلامی این بنای تاریخی به مدت 17 سال در اختیار اداره امور زندان ها قرار داشت و پس از آن سازمان میراث فرهنگی به منظور مرمت و حفظ بنا آن را از اداره امور زندان ها باز پس گرفت. بنای تاریخی کاروانسرای صفوی واقع در استان کرمانشاه، از تاریخ 13 مرداد ماه سال 1353 و به شماره 974 به ثبت آثار ملی ایرانیان رسیده است.

https://mrbilit.com/mag/safavid-caravansary/